Úvod do technologie vířivých klapek
Moderní dieselové motory s přímým vstřikováním Common Rail, včetně rozsáhlého spektra vozidel od BMW až po Audi a další značky, využívají technologii vířivých klapek, aby optimalizovali proces spalování a snížily emise. Tyto malé motýlkové ventily jsou umístěny v sacím potrubí a jsou klíčové pro regulaci poměru paliva a vzduchu, zlepšení emisí a generování lepšího točivého momentu při nízkých otáčkách motoru.
Princip jejich činnosti je jednoduchý, ale zásadní: při nízkých otáčkách motoru jsou klapky zavřené, což způsobuje víření vzduchu v komoře a tím dochází k lepšímu mísení paliva s vzduchem. To je dosaženo pomocí dvou kanálů v sacím potrubí, kdy jeden z nich může být vířivou klapkou uzavřen. Toto uspořádání je přínosné nejen pro emisní kontrolu, ale také pro spotřebu paliva a výkon, neboť moderní dieselové motory s Common Rail mohou poskytovat více výkonu při menší spotřebě paliva a nižší produkci emisí.
Tato technologie je tedy nejen výhodná pro výkon a efektivitu motorů, ale také pro ekologičtější provoz vozidel. Z toho důvodu je její použití rozšířeno napříč různými značkami a modely, ať už se jedná o osobní, nebo užitková vozidla různých výrobců.
Problémy a řešení
Konstrukční nedostatky raných verzí vířivých klapek, zejména těch vyrobených z oceli, vedly k předčasnému opotřebení a poruchám, což mělo za následek nákladné opravy. Tyto klapky, použité například v některých modelech BMW, byly náchylné k uvolnění a následnému vstupu do spalovacích komor, což mohlo způsobit vážné poškození motoru. Změny zavedené v roce 2004, jako je posílení osy klapek, prodloužily jejich životnost, avšak i tak bylo zjištěno, že klapky mohou vykazovat známky opotřebení po najetí 80 000 km, zejména u vozidel se zvýšeným výkonem díky čipování.
Problémy spojené s vířivými klapkami však nejsou cizí ani vozidlům značky Audi, přičemž hlavní problémy se vyskytují u PPD motorů, které jsou známé svými častými závadami.
Praktické tipy pro majitele vozů BMW
- Motorizace M47 (320d 100kW) nepoužívá vířivé klapky.
- Motorizace M47N a M57 v určitých konfiguracích je mají, včetně zesílených verzí po roce 2004.
- Modely E53 (X5) mimo varianty s DPF a všechny modely E83 (X3) jsou vybaveny vířivými klapkami.
Doporučené řešení
Nejúčinnějším řešením problémů s vířivými klapkami je jejich odstranění, což minimalizuje riziko poškození a má zanedbatelný vliv na výkon a emise motoru. Výhodou této úpravy je zvýšená spolehlivost a eliminace rizika poškození motoru cizími předměty.
Naše nabídka
V našem e-shopu nabízíme kvalitní díly pro úpravu vířivých klapek, vyrobené z vysoce odolného DURALU, navrženého pro vysoké teploty a působení pohonných hmot. Všechny díly jsou precizně zpracovány pomocí CNC technologie a dodávány s těsněním. Navštivte naši sekci Sací potrubí a záslepky.
Shrnutí
Vířivé klapky jsou důležitou součástí moderních dieselových motorů a jejich správná funkce je klíčová pro efektivní výkon. Pokud máte jakékoliv dotazy nebo potřebujete pomoc s výběrem správného řešení pro váš vůz, neváhejte nás kontaktovat. Jsme tady, abychom vám pomohli udržet váš motor v top stavu.